Компетентнісний урок
Сучасний компетентнісно спрямований урок повинен будуватися за таким алгоритмом:
- Конкретизація загальної мети (цілі) уроку.(визначення предметної та ключової(ключових) компетентностей до конкретного уроку).
- Поділ змісту виучуваної теми на навчальні ситуації в залежності від його структури — теоретичні знання, знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо.
- Формулювання цільового завдання до кожної навчальної ситуації.
- Вибір методів навчання, адекватних цільовим завданням за їх дидактичними функціями (засвоєння, формування, узагальнення) та змісту навчального матеріалу (теоретичний, емпіричний чи практичний).
- Вибір форм організації навчальної діяльності учнів (індивідуально-самостійна, парна, групова, загальнокласна, фронтальна чи їх оптимальне поєднання) адекватно змісту та методам роботи.
- При виборі змісту, методів і форм орієнтація на цільову установку й уявлення очікуваного результату спільної діяльності (кожний проміжний результат).
Мета повинна задаватися в діяльнісній формі. В такому підході визначена в меті компетентність або її складова будуть визначати суть методу навчання.
1 крок: визначення складової предметної компетентності відповідно до навчальної програми
Наприклад,
- Після цього уроку ви навчитесь…
Наприклад, емоційно-ціннісна складова компетентності може визначатись:
- Після цього уроку ви навчитесь: особисто формулювати…, визначати для себе цінність…, оцінювати… з власної позиції висловлювати ставлення…, визначати загальнолюдські, національні, громадянські цінності…
Соціальна компетентність:
- Після сьогоднішнього уроку ви отримаєте досвід: виконання типових соціальних ролей: громадянина, члена сім’ї, споживача…,
- навчитесь визначати власне місце в суспільстві, групі, колективі…;
- Планувати, розробляти й реалізовувати власні (індивідуальні проекти), колективні проекти;
- Набудете вміння визначати й реалізовувати мету комунікації в залежності від ситуації;
Загальнокультурна:
- Навчитесь аналізувати й оцінювати досягнення національної, європейської та світової культури;
- Опануєте моделі толерантної поведінки;
- Визначати умови конструктивної співпраці в умовах культурних, мовних і релігійних відмінностей;
Здоров’язберігаюча компетентність:
- Опануєте способами фізичного самовдосконалення, емоційної саморегуляції, само підтримки та самоконтролю;
- Оволодієте елементами психологічної грамотності;
- Фізіологічної грамотності (гігієна, харчування, турбота про власне здоров’я).
ІКТ компетентність (компетентність щодо інформаційних і комунікативних технологій):
- Отримаєте навички використання джерел інформації, навички раціонально використовувати комп’ютер для пошуку, опрацювання інформації…