Розробки уроків хімії 7 клас
Урок № 1
Тема : Хімія- наука про природу. Хімія в навколишньому світі.
Цілі уроку навчальні : пояснити- місце хімії серед наук про природу, цілі й завдання хімії; сформувати знання про роль хімії в розвитку народного господарства, житті людини ; формувати діалектико-матеріалістичний світогляд учнів через вивчення хімічних понять та законів природи ; розвивати знання про природу ;
розвивальні: розвивати спостережливість, уміння висловлювати і відстоювати свою точку зору;
виховні:виховувати уміння працювати в колективі, уважність, екологічну культуру школярів
Формувати навчально-пізнавальну компетентність
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Обладнання : ПК для демонстрації комп’ютерної презентації, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.
Форми роботи : розповідь, евристична бесіда, групова робота
Хід уроку
І. Організація класу
Привітання та знайомство з учнями, оголошення теми уроку та основних цілей.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Евристична бесіда з використанням комп’ютерної презентації.
(додаток 1)
- що вивчає хімія , навіщо ми вивчаємо цей предмет і чи знадобиться він вам у житті ?
(слайд 1)
- Як ви вважаєте , з якими науками пов’язана хімія ?
(слайд 2)
- які предмети , що нас оточують пов’язані з хімією, чи може людина обійтись без них сьогодні ?
(слайд 3)
- як ми відрізняємо одні речовини від інших ? Чи можна досліджувати перетворення речовин без уміння їх розпізнавати?
(слайд 4,5,6,7,8)
- Чи завжди використання хімічних речовин приносить користь людині ? Наведіть приклади позитивного і негативного використання хімічних знань.(слайд 9)
- Назвіть корисні та шкідливі перетворення речовин з якими ви зустрічалися.
- Я називаються найдрібніші частинки речовини?
(слайд 6)
Отже , робимо висновок :
Хімія- це наука , яка вивчає хімічний склад, внутрішню будову, перетворення речовин та їх розпізнання
(слайд 10, 11)
111. Узагальнення та систематизація знань
Навіщо нам необхідні хімічні знання?
Наведіть приклади речовин, створених за допомогою хімічних перетворень
Що вивчає наука хімія? Які з напрямків застосування хімічних знань є для нас найбільш важливими? Учні заповнюють таблицю(можна слайдом 2)
Можливий варіант відповідей (слайд 12)
Зв'язок хімії з іншими науками |
Засоби хімії |
Галузь використання знань |
біологія |
Захист рослин від шкідників, дослідження властивостей |
Сільське господарство, харчова промисловість
|
фармакологія |
Створення хімічних речовин різної природи |
Виробництво ліків |
фізика |
Сплави та нові матеріали |
Електронні вимірювальні прилади, провідники та діелектрики, |
географія |
Добування і створення нових речовин |
Енергетика, металургійна промисловість, будівництво |
екологія |
Склад викидів, склад повітря , водойм, харчових продуктів |
Стан навколишнього середовища та його зміни, негативні фактори будь-якого виробництвах |
математика |
Дослідницькі розрахунки, статистичні звіти |
Біологія, фізика, географія, астрономія |
астрономія |
Хімічні сполуки та речовини, вивчення їх складу і властивостей впливати на земні форми життя |
Дослідження космічних запасів корисних для людства речовин |
ІV. Домашнє завдання
Вивчити §1, виконати завдання після параграфу
Приготувати розповідь , або малюнок «Один день без хімії»
V.Підсумки уроку
Урок № 2. Короткі відомості з історії хімії
Цілі уроку навчальні :розкрити історію походження слова «хімія», розглянути етапи історичного розвитку хімії як науки, познайомити учнів з найвидатнішими хіміками, охарактеризувати значення їх наукових праць; розвивати знання учнів про природничі науки; формувати науковий світогляд ;
розвивальні:розвивати творчість , потребу у здобутті знань, уміння робити висновки;
виховні :виховувати культуру мовлення,дружелюбність, толерантність.
Формувати інформаційну і комунікативну компетентність
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
Обладнання : ПК для демонстрації комп’ютерної презентації «Видатні хіміки», « Історія становлення хімії як науки»
Форми роботи : розповідь вчителя , бесіда
Хід уроку
І. Організація класу. Перевірка домашнього завдання
Перевірка вивченого матеріалу за підручником, заслуховування та демонстрації творчих робіт з теми «Один день без хімії».
ІІ. Вивчення нового матеріалу
- Короткі відомості з історії хімії
( розповідь вчителя за планом :
- Виникнення хімічних ремесел
Як тільки людина навчилася обробляти камінь, деревину, готувати їжу на вогні, добувати метали, вона почала робити досліди з хімічних перетворень речовин, досліджувати, робити висновки про те як змінюються речовини, що для цього треба зробити. Подрібнити речовину , чи змішати з водою, кинути у вогонь чи остудити .Все це нам відомо з уроків історії. Перші ремесла з’явилися у Стародавньому Єгипті, там люди першими навчилися обробляти та виробляти метали, варити скло, барвники, виготовляти мило і навіть наносили його на обличчя як крем
- Алхімічний період у розвитку хімії ( виступи учнів з теми « історія виникнення слова «ХІМІЯ»»)
за однією з версій слово «хімія » походить від давньої назви Єгипту- Хума «єгипетське мистецтво», є також припущення , що слово «хімія» походить від грецького «сік рослини» з якого виготовляли напої, фарби, ліки , тобто «хімія» - це «мистецтво виділення соків»
- Становлення хімії як науки ( розповідь з демонстрацією презентації на тему «видатні хіміки»)
Учені , які вивчають історію хімії вважають ,що до XVI століття знання які накопичували люди ще не можна назвати –наукою , але ще в 600 р.до н.е. греки звернули свою увагу на природу Всесвіту, структуру речовин, передбачили багато більш пізніх відкриттів, які пізніше назвали науковими. Грецькі вчені не просто добували речовини різними способами , вони цікавила сутністю речовин, намагалися пояснити процеси перетворень, відповісти на питання «Чому це відбувається ?»
У середні віки розвивалася АЛХІМІЯ. Це період пошуку речовини яка б перетворила будь-яку речовину на золото , вилікувала б хворого, могла подарувати безсмертя, цей період розвитку хімії тривав близько двох тисячоліть з 300р до 1600р. Алхіміки шукали «філософський камінь», але під час пошуку цієї чудодійної речовини було відкрито безліч речовин та технологічних операцій. Роджер Бекон дав опис димного пороху, Парацельс зробив багато медичних відкриттів.
Так марні пошуки чудодійної речовини «філософського каменя» у XVIІ столітті почали новий етап хімії «Період флогістону» - відкриття горючості речовин , пояснення газоподібного стану речовини. І вже на початку XVІІІ століття розпочався розвиток атомно-молекулярного вчення, хімія почала розвиватися як окрема експериментальна наука про речовини їх склад та властивості .
Відкриття багатьох вчених сприяли розвитку сучасної хімії
Зараз ми познайомимося з портретами деяких видатних учених хіміків.
Демонстрація комп’ютерної презентації «Видатні хіміки»(додаток 2)
ІІІ. Закріплення знань
- Назвіть етапи розвитку хімічних знань. Який з цих періодів ви вважаєте головнішим, або найбільш цікавим для вас?
Робота в групах з джерелами інформації ( підручник з хімії, Дитяча Енциклопедія «Ерудит»,книга для вчителя «Я готуюсь до уроку хімії 8 клас»)підготувати короткі повідомлення за темами
І група «Походження слова «хімія»»
ІІ група відкриття ремісничого періоду розвитку хімії
ІІІ група відкриття або значення алхімічного періоду розвитку хімії
ІV відкриття або значення сучасної періоду розвитку хімії
ІV. Домашнє завдання
Вивчити § 2 . Скласти за текстом таблицю
Етап розвитку хімії - відповідні відкриття, або досягнення
За допомогою малюнка покажіть будь-який з хімічних процесів з повсякденного життя. Підготуйте розповідь про історію виникнення слова «Хімія», або повідомлення про видатного вченого хіміка (Можна використати Інтернет ресурси , комп’ютерні енциклопедії «Кирила і Мефодія», «Детская Энциклопедия том 3 ХИМИЯ» )
V. Підсумки уроку
Урок № 8
Тема : Атоми . Молекули . Йони. Хімічні елементи, їх назви та символи.
Цілі уроку навчальні : Розширити знання учнів про атоми та молекули як найменші структурні частинки речовини; дати поняття йон , пояснити його відмінність від атома ; ознайомити учнів з поняттям хімічний елемент –як окремий вид атомів; ознайомитись з сучасною українською номенклатурою, назвами символами і будовою атома; сформувати уявлення про поширеність хімічних елементів у природі.
Розвивальні :Сприяти розвитку наукового світогляду учнів, уміння опрацьовувати інформацію;
Виховні: виховувати інформаційну культуру , культуру співпраці в колективі.
Формувати інформаційну та навчально-пізнавальну компетентність
Обладнання : ПК з ПМК «Періодична система хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва», періодична система хімічних елементів.
Тип уроку : комбінований
Форми роботи :евристична бесіда, розповідь, самостійна робота в групах
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ.Актуалізація опорних знань
- Перевірка домашнього завдання
- Фронтальна бесіда з класом за питаннями : Згадай те з курсу природознавства, з уроків фізики, з яких частинок складається речовина ?
- Що він собою уявляє ?
- Чим відрізняються атоми й молекули ?
ІІІ.Вивчення нового матеріалу
1.)Слово вчителя. Атоми які нас оточують мають дуже різні , щоб їх розрізняти кожному з атомів дано назву, яка позначається буквою латинського алфавіту. Хімічні елементи – це і є атом . Але як їх розрізнити? Крім символу та назви , кожний атом(хімічний елемент ) має свій склад ядра. Як ми вже зазначали АТОМ- дрібна , електронейтральна частинка речовини, що складається з ядра , яке складається з протонів-позитивно заряджених частинок їх позначають р+ та частинок без заряду -нейтронів п0 . Навколо ядра є електронна оболонка яка складається з електронів- негативно заряджених частинок е-. Отже, ядро атома має позитивний заряд , і воно оточене електронною оболонкою з негативним зарядом. Кількість протонів та електронів атома однакова і дорівнює порядковому номеру елемента в періодичній системі.
Схема будови атома має вигляд
Н +)1е- , Не +2)2е- ,Li +3) 1е- ) 2е-
Коли ж атом елемента втрачає електрони або протони то він перетворюється на йон - частинку яка має надлишок одного з зарядів (+ або -).
Атом гідрогену має 1 протон і 1 електрон, коли він втрачає (віддає) свій електрон то перетворюється на йон Гідрогену з зарядом +1 , Н+, атом хлору приймає один електрон і переорюється на йон CL- . Існують йони , що містять кілька атомів наприклад NO3- , але про них ми поговоримо пізніше.
2)Відкрий те будь ласка ПМК «Періодична система» зараз ми познайомимося з будовою, та історією назв , поширенням у природі деяких хімічних елементів. Так-як поняття хімічний елемент використовується для класифікації атомів.
Учні працюють в групах , спочатку дітям пояснюються можливості інтерфейсу даної програми зміст її розділів , потім кожна з груп готує коротенькі доповіді про історію назви і використання людиною або відкриття , будову ядра, поширеність у природі таких елементів як Сульфур, Оксиген, Алюміній, Силіцій, Купрум , Гідроген,Аурум . Разом з тим знайомляться з прізвищами видатних хіміків.
ІV. Підсумки уроку
Що ми вивчили на сьогоднішньому уроці : очікувані відповіді
- Будову атома
- Познайомилися з структурними одиницями речовини ЙОНАМИ
- Вивчили назви та символи хімічних елементів
- Вивчили історію відкриття деяких хімічних елементів, їх розповсюдженість у природі
- Познайомились з прізвищами видатних вчених хіміків які відкрили хімічні елементи , або вивчали їх властивості
V. Домашнє завдання
Урок 9
Тема : Поняття про Періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва
Цілі уроку навчальні: Закріпити знання учнів про символи хімічних елементів та їх назви за сучасною українською номенклатурою. Сформувати поняття - період, група елементів, значення порядкового номеру елемента., принцип їх розташування; розвивати навички характеризування хімічного елементу –як окремого виду атома згідно з його положенням у періодичній системі;
розвивальні : формувати вміння і навички працювати в колективі , виділяти головне, ставити та розв’язувати проблему
виховні : виховувати любов до науки, інформаційну культуру.
Формувати навчально-пізнавальну компетенцію .
Обладнання :, Періодична система хімічних елементів,ПК з МПК «Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва»
Тип уроку : комбінований
Методи роботи :бесіда , розповідь, самостійна робота, робота в малих групах
Хід уроку
І.Організація класу .
ІІ. Актуалізація опорних знань
1) Перевірка домашнього завдання(творча частина)
2) Хімічний диктант. Вчитель диктує назви хімічних елементів , діти записують у зошиті їх символи, потім сусіди по парті обмінюються зошитами і клас робить взаємоперевірку правильності виконання завдання , діти ставлять собі умовні бали ( стартова оцінка за урок) .
3) Самостійна робота біля дошки Заповнити таблицю
Картка 1
Символ елемента |
назва |
Порядковий номер |
Заряд ядра |
Кількість електронів |
N |
нітроген |
|
|
|
|
Флуор |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
Картка 2
Назва йона |
запис |
Кількість протонів |
Кількість електронів |
|
Na+ |
|
10 |
Хлорид йон |
|
|
18 |
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами бесіди. Погляньте будь –ласка на Періодичну систему хімічних елементів. Це таблиця яка розділена на рядки-які називаються періодами і стовпці які називаються групами. Кожна Група хімічних елементів має схожі властивості, а хімічні елементи в ній розташовані в порядку зростання порядкового номера та в порядку зростання відносних атомних мас . Але створити таку систему елементів було дуже важкою справою.На минулому уроці ми з вами вивчили символи хімічних елементів та дізналися про деякі їх властивості , а сьогодні ми знайомимося з порядком їх групування залежно їх властивостей , зробити це було не легко і багато хіміків намагалися знайти якісь закономірності між будовою атома та його властивостями , порівнювали хімічні елементи між собою , так англійський вчений Джон Ньюленд (у 1869р)помітив , що при розташуванні всіх відомих на той час хімічних елементів у порядку зростання їх відносних атомних мас через кожні 8 елементів відбувається повторення властивостей цю закономірність він назвав «Законом октав» (окта- 8) . Німецький вчений Й.Деберейнер (у 1829р)запропонував класифікувати елементи на тріади, так , щоб атомна маса середнього елемента була середнім арифметичним мас крайніх елементів, але таким тріадам підкорялися далеко не всі елементи. І тільки російський вчений .І.Менделєєв дослідив і відкрив закономірність між величиною атомних мас елементів і властивостями простих і складних речовин утворених цим атомом. І навіть описав властивості ще не відомих на той час елементів. Ця система на сьогодні є одним найбільших відкриттів у хімії. Зараз ми розглянемо варіанти Періодичної системи які існують на сьогодні і познайомимося з її будовою.
Учні працюють у парах відкривають ПМК «Періодична система » , фронтальна робота з класом знайомство з групами елементів(І лужні метали, ІІ- лужно-земельні , VІІ- галогени,VІІІ- інертні гази) головні (А) і побічні (В) підгрупи елементів. Склад та будова періодів ( утворення тріад елементів у великих періодах), ряди «актиноїдів» та «лантаноїдів», ряд формул вищих оксидів, летких водневих сполук .
ІV. Закріплення знань.
1.Вправа «Ти- мені, Я –тобі» Назвіть групу , порядковий номер і період таких атомів як (Купрум, Карбон, Нітроген, Аурум, Ферум, Літій)
2. гра «Морський бій» учні по